Про останні зміни до постанови КМУ від

26.05.2004 № 687

08.05.2022

1 травня 2022 року набрала

чинності постанова КМУ від

07.04.2021 № 319, відповідно до якої

вносяться зміни до Порядку

проведення огляду, випробування та

експертного обстеження

(технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки,

затвердженого постановою КМУ від 26.05.2004 № 687. Розглянемо ці зміни.

  1. Внесено зміни до визначень таких понять:

 замість терміна «граничний строк експлуатації» використано термін

«призначений строк служби устаткування». Призначений строк служби устатковання

– календарна тривалість експлуатації, у разі досягнення якої експлуатацію устатковання

належить припинити незалежно від його технічного стану;

 експертна організація – незалежний суб’єкт господарювання, який

проводить технічний огляд, експертне обстеження (технічне діагностування) устатковання

та провадить діяльність у цій сфері як третя сторона відповідно до вимог, встановлених

Міністерство економіки України (далі – Мінекономіки);

Вимоги щодо компетентності зазначених експертних та спеціалізованих

організацій встановлюватиме Мінекономіки. Вимоги до експертних організацій, які мають

намір виконувати (виконують) експертизу стану охорони праці та безпеки промислового

виробництва та щодо відповідності машин, механізмів, устатковання підвищеної

небезпеки вимогам законодавства про охорону праці та промислової безпеки, затверджені

наказом Мінекономіки від 06.01.2022 № 34-22.

 спеціалізована організація – суб’єкт господарювання, який проводить

технічний огляд, випробування устатковання, що перебуває у його володінні,

користуванні (експлуатації), та провадить діяльність у цій сфері відповідно до вимог,

встановлених Мінекономіки.

  1. Вилучено поняття «огляд» та «уповноважена організація».

Уповноважена організація – визначений Держпраці суб’єкт господарювання,

діяльність якого не пов’язана з проєктуванням, виготовленням, постачанням, придбанням,

 

володінням, користуванням, монтажем, налагоджуванням, технічним обслуговуванням,

ремонтом, модернізацією, реконструкцією чи заміною устатковання, який має дозвіл

Держпраці на проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного

діагностування) устатковання, а також здійснює науково-технічну підтримку державного

нагляду за господарською діяльністю у сфері виробництва і праці, зокрема щодо

проведення під час інспектування необхідних контрольних випробувань та огляду

устатковання і матеріалів, досліджень шкідливих і небезпечних факторів виробничого

середовища тощо.

  1. Передбачено проведення первинного технічного огляду перед введенням в

експлуатацію після монтажу або складання тільки того устатковання, щодо якого не

розповсюджуються вимоги відповідних технічних регламентів про кінцеву перевірку.

  1. Під час технічного огляду крім паспорту беруться до уваги також інші

експлуатаційні документи устатковання заводу-виробника; під час експертного

обстеження до уваги беруться тільки нормативно-правові акти та організаційно-методичні

документи.

  1. У разі виникнення аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною

ситуацією природного чи техногенного характеру, а також досягнення призначеного

строку служби, встановленого виробником у технічній документації, проводиться

експертне обстеження.

  1. Первинний та позачерговий технічний огляд має право проводити тільки

експертна організація. Періодичний (черговий) технічний огляд може проводити як

експертна, так і спеціалізована організація.

  1. Після закінчення технічного огляду (експертного обстеження) фахівець, який

його проводив, крім відповідних записів у паспорті (іншому експлуатаційному документі)

устатковання про результати технічного огляду, дозволені параметри експлуатації та

строк наступного технічного огляду, додатково зазначає своє прізвище, ім’я та по

батькові, номер та строк дії посвідчення експерта, засвідчуючи запис підписом. У разі

проведення позачергового технічного огляду після закінчення граничного строку

експлуатації устатковання не потрібно розробляти регламент технічних оглядів на

продовжуваний строк безпечної експлуатації. У разі зміни експлуатаційних параметрів

устатковання, що пропонується за результатами експертного обстеження, також немає

потреби підтверджувати таке рішення технічними розрахунками.

Наказом Мінекономіки від 31.12.2021 № 1191-21 затверджено форми:

 Висновку експертизи щодо стану охорони праці та безпеки промислового

виробництва суб’єкта господарювання під час виконання робіт підвищеної небезпеки;

 

 Висновку експертизи щодо стану охорони праці та безпеки промислового

виробництва суб’єкта господарювання під час експлуатації машин, механізмів,

устатковання підвищеної небезпеки;

 Висновку експертизи щодо відповідності машин, механізмів, устатковання

підвищеної небезпеки вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової

безпеки.

Крім того, підписання та затвердження висновків експертизи здійснюється шляхом

накладення електронних підписів, що базуються на кваліфікованому сертифікаті

електронного підпису.

  1. Про виявлені під час технічного огляду дефекти, пошкодження та несправності,

виникнення яких спричинено визначеними в експлуатаційних документах параметрами

експлуатації або є властивим для цього устаткування, організація, що проводила

технічний огляд, повідомляє роботодавця і територіальний орган Держпраці (за

місцезнаходженням устатковання), про що цей орган зобов’язаний надати щокварталу

Держпраці узагальнену інформацію.

  1. Не нормується ведення обліку даних про технічний стан устатковання

організаціями, що проводили технічний огляд устатковання (зокрема, не потрібно

надсилати відповідні звіти, повідомлення).